Vraag en antwoord

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over Integraal Ontwoekeren. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder. Algemene vragen over de Stichting ODIN en haar werkzaamheden vindt u hier.

Wat is een woekerpolis?
Een woekerpolis is een vóór 2009 gestarte beleggingsverzekering met te hoge kosten en verzekeringen voor overlijden of arbeidsongeschiktheid. Vooral de beleggingsverzekeringen in hypotheekconstructies zijn vaak 'zware' woekerpolissen.

Hoeveel Nederlanders hebben een woekerpolis?
Er zijn totaal ca. 10 miljoen woekerpolissen verkocht, bij meer dan vier miljoen huishoudens. Bij ongeveer een miljoen huishoudens betreft het een woekerpolis in een hypotheekconstructie.

Kan ik een woekerpolis zelf herkennen?
Het herkennen van een woekerpolis is niet altijd even makkelijk. Raadpleeg onze infographic voor verdere hulp. Heeft u een woekerpolis? Meld uw polis dan hier aan voor een analyse.

Wat is Integraal Ontwoekeren?
Bij Integraal Ontwoekeren wordt gekeken of het interessant is om uw polis naar de toekomst toe te verbeteren én of u recht heeft op een betere compensatie uit het verleden. U ontvangt een Rapport Integraal Ontwoekeren© met een analyse van uw polis en adviezen voor vervolgstappen.

Integraal Ontwoekeren is ontwikkeld door de Stichting ODIN en wordt gekenmerkt door een individuele begeleiding.

Mijn polis is al opgezegd, kan ik me dan nog aanmelden?
Aanmelden heeft vrijwel altijd zin. Een woekerpolis die inmiddels is stopgezet, kan altijd nog in aanmerking komen voor een schadeclaim over de verstreken looptijd. Ook als de polis al is afgekocht en bijvoorbeeld in een nieuw product is ingebracht.

Heeft uw polis minder dan drie tot vijf jaar gelopen en/of is uw totale premie-inleg lager dan ca. € 4.000 geweest, dan is de kans op een succesvolle individuele procedure niet erg groot.

Waarom betaal ik € 87,50 voor het rapport?
Achter de schermen verricht Stichting ODIN veel werkzaamheden voor u. Uw rapport wordt gemaakt door een expert, we melden u aan voor een massaclaim, bij het rapport zit een brief om uw claimrechten veilig te stellen, we voeren de administratie, beantwoorden algemene vragen en onderhouden een netwerk van kwalitatieve claimexperts en onafhankelijke advieskantoren. Tenslotte bewaken we nog de voortgang van uw proces.

Wanneer adviseren jullie een claimexpert of een financieel adviseur?
Op basis van uw Rapport Integraal Ontwoekeren© berekenen wij een potentieel claimbedrag (verleden) en potentieel verbeterbedrag (toekomst). Een claimexpert helpt u met het verleden, een onafhankelijk financieel adviseur met de toekomst.

Wat is een massaclaim?
Bij een massaclaim wordt uw polis aangemeld bij een organisatie die voor grote groepen consumenten juridische procedures tegen verzekeraars voert, met het doel om voor alle klanten een gelijkwaardige extra schadevergoeding af te dwingen.

Wat is een individuele claimprocedure?
Hierbij wordt uw individuele polis geanalyseerd op claimmogelijkheden. Daarvoor gelden een aantal criteria. Als blijkt dat uw polis in aanmerking komt voor een individuele claimprocedure (ca. 50% van alle woekerpolissen), dan ontvangt u van een claimexpert een voorstel voor de verdere aanpak ervan.

Hoe groot is de kans op een succesvolle procedure?
Helaas is dat niet precies te zeggen omdat elke zaak uniek is. Wel is het zo dat er alleen een individuele claimprocedure wordt geadviseerd als deze voldoet aan de criteria van de claimexpert. In de praktijk blijkt dat claimexperts in ca. 80% van de gevallen succesvol een bedrag claimen voor u.

Welke adviseur moet ik kiezen en wat kost dat?

Bij het verbeteren heeft u de volgende mogelijkheden.

1. U benadert uw oude financieel adviseur
Uw adviseur kan kosten bij u in rekening brengen voor hersteladvies. De AFM ziet graag dat dit gratis gebeurt als er nog steeds provisie op de polis wordt ontvangen. Stem dus de kosten van te voren goed af.

2. U maakt gebruik van een ODIN financieel adviseur
Stichting ODIN heeft geselecteerde, onafhankelijke adviseurs, die speciaal zijn opgeleid voor het verbeteren van uw polis en die, om u tegemoet te komen, met vaste lage prijzen werken.
Hun basistarieven zijn € 950,00 voor het ontwoekeren van een hypotheekconstructie, € 295,00 voor het ontwoekeren van een pensioenpolis en € 245,00 voor het ontwoekeren van een gewone beleggingspolis.
In de brochure leest u meer over de diensten en mogelijkheden van de ODIN adviespartners.

3. U doet het zelf
Voor eenvoudige producten is dit een goed alternatief als u thuis bent in financiële producten. Daarvoor heeft Stichting ODIN een speciale samenwerking met WoekerpolisVrij. Voor pensioen- of hypotheekpolissen adviseren wij u met een professional samen te werken. Liefst een die onafhankelijk is.

Welke risico's loop ik?
Door te kiezen voor Integraal Ontwoekeren, vermindert u uw risico juist. Uw polis wordt verbeterd én er wordt een maximale inspanning gedaan om schade uit het verleden te claimen.

Wat als ik niets doe?
Als u niets doet, loopt u kans dat uw woekerpolis aan het einde van de looptijd helemaal niets meer waard is. Of dat u de hypotheek helemaal niet meer kunt aflossen. Of dat uw aanvullende pensioen verdampt. Of dat uw kinderen alle studiekosten zelf moeten betalen. Dat is allemaal afhankelijk van het soort woekerpolis dat u heeft. Daarnaast loopt u mogelijk duizenden euro's aan claimrechten mis.

Kan ik ook meerdere polissen indienen?
Natuurlijk helpen wij u ook als u meerdere woekerpolissen heeft. Omdat elke zaak individueel wordt behandeld, gelden alle bovengenoemde kosten in principe ook per polis. Voor het maken van een woekerpolisanalyse betaalt u echter voor de tweede en volgende polissen geen € 87,50, maar € 55,00 per polis.

Kan ik ook verbeteren en claimen tegelijk?
De procedures kunnen probleemloos naast elkaar lopen. Het maakt ook niet uit dat u voor een massaclaim bent aangemeld en tegelijkertijd ook een individuele claimprocedure heeft lopen. De experts houden daar rekening mee. Zo bent u via Stichting ODIN altijd zeker van de hoogst mogelijke schadevergoeding en het beste verbeterresultaat.

Meld u nu hier aan voor een rapport integraal ontwoekeren.

Stichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting Odin