De laagste woonlasten via het Hypotheekrente Rapport van ODIN

De hypotheekrente heeft het laagste niveau in de geschiedenis bereikt. Nog nooit heeft u zo goedkoop geld kunnen lenen. Als u een bestaande hypotheek heeft is dit hèt moment om te profiteren van de extreem lage rente.

De hypotheekrente aanpassen in uw bestaande hypotheek kan al snel honderden euro's per maand aan woonlasten schelen. U moet daarvoor de bestaande renteovereenkomst met de geldverstrekker (bijvoorbeeld een bank) wijzigen. Dat kan op verschillende manieren.

Het Hypotheekrente Rapport van Stichting ODIN geeft u een helder inzicht in de verschillende mogelijkheden om uw hypotheekrente te verlagen. U ziet eenvoudig welke keuze leidt tot de maximale besparing. En in de bijlagen zijn nog algemene en specifieke tips voor u opgenomen. Het rapport met bijlagen kost € 58,50 en kunt u hier aanvragen.

Uw hypotheekrente verbeteren kan via "rentemiddeling", "rente omsluiten" of "rente oversluiten" worden gerealiseerd. Hoe dat precies werkt leggen wij u hier graag uit.

Rentemiddeling

Bij rentemiddeling blijft u bij uw huidige geldverstrekker. De geldverstrekker wil de rente voor u wel verlagen, maar brengt daarvoor een boeterente in rekening omdat was afgesproken dat u gedurende een langere periode een hogere rente zou betalen. Die boeterente hoeft u niet direct te betalen, maar betaalt u terug via een opslag op de nieuwe lagere rente.

De nieuwe rente plus opslag is meestal lager dan uw huidige rente, waardoor uw maandlasten dalen. In het Hypotheekrente Rapport van Stichting ODIN kunt u zien wat die besparing is.

Rentemiddeling is een relatief nieuw product, dat momenteel wordt aangeboden door de volgende geldverstrekkers: Centraal Beheer - ING - Obvion (zeer beperkt) - Regio Bank - SNS Bank - WestlandUtrecht Bank - Woonfonds. Vanaf 1-7-2016 komen daar ABN/AMRO - Florius en Rabobank bij.

Rente omsluiten

Ook nu blijft u bij uw huidige geldverstrekker. En ook nu zal de geldverstrekker u een boeterente in rekening brengen. Het verschil met rentemiddeling is dat u de boeterente in deze situatie wel uit eigen zak betaalt. U betaalt daardoor geen extra opslag om de boeterente terug te betalen en profiteert zo maximaal van de lagere rente van uw geldverstrekker.

De boeterente is volledig fiscaal aftrekbaar in uw IB aangifte. Daarbij komt dat de boeterente bij deze keuze ook lager is dan de boeterente bij rentemiddeling omdat u de boete direct in één keer betaalt. Deze keuze levert meestal een hogere besparing op dan rentemiddeling.

Het Hypotheekrente Rapport van Stichting ODIN laat duidelijk zien wat uw voordeel is ten opzichte van rentemiddeling.

Rente oversluiten

Bij deze optie sluit u een nieuwe hypotheek af bij een andere geldverstrekker. De bestaande hypotheek wordt afgelost. Ook hier wordt door de bestaande geldverstrekker een boeterente berekend, die u direct zelf betaalt of (deels) meeleent in de nieuwe hypotheek.

Het oversluiten van uw rente en hypotheek naar een andere geldverstrekker vraagt van u een extra investering in tijd en geld, maar kan toch interessant zijn als de rente van concurrende geldgevers lager ligt. Bovendien biedt het u ook de mogelijkheid om uw hypotheek op andere onderdelen aan te passen.

In het Hypotheekrente Rapport wordt ook een concurrentieanalyse voor u gemaakt. De gemiddelde rente van de top vijf scherpste aanbieders wordt voor u berekend en gebruikt voor de berekeningen in het rapport. U krijgt concreet inzicht in de besparingen en de bijlagen van het rapport geven u bijvoorbeeld inzicht in uw specifieke financieringsruimte.

Aanvullende informatie

Het Hypotheekrente Rapport geeft u, naast de berekening van de besparingen, ook inzicht in de fiscale mogelijkheden, de kosten van de verschillende opties en hoe snel u die kosten met de nieuwe constructie heeft terugverdiend. Alles afgestemd op uw persoonlijke situatie.

Het rapport kost € 58,50 inclusief BTW en wordt binnen twee weken na uw bestelling digitaal geleverd. Als u aan de hand van het rapport de zaken wilt regelen, brengen wij u in contact met u tussenpersoon. Heeft u die niet of wilt u dat niet, dan kunnen wij u ook vrijblijvend in contact brengen met een onafhankelijk en zelfstandig werkend financieel adviseur uit ons netwerk van ODIN adviespartners.

Stichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting OdinStichting Odin